Sunday, January 9, 2011

وبدات التفكير

مش عارفه انا صح ولا غلط 
ولا يمكن انا اللى مكبرة الموضوع 

انا زى ما قلتلكم بدات التدريب وانا مش عارفه انا هشتغل فى اى قسم بالظبط فى المؤسسة 
ولكن لانى زى اى حد محتاجه الشغل طبعا اول ماربنا كرمنى بيه وافقت 
قعدت حوالى  اسبوع فى مكتب موظفه تانيه بفهم منها طبيعه سير العمل فى المؤسسة
وكنت فى شده الاستعجال انى اقعد على مكتبى واعرف راسى من رجلى فى الشغل 

وفعلا بقى ليا مكتب 
وحسيت انه بفضل الله مكانه مميز لان كل الانظار كانت واضح عليها اعجابها بالمكان وبالمكتب 
وبعض النظرات كانت يمكن بتتمنى المكان ده 
وبدات كى جى وان شغل

وطبعا خطوة خطوة بتعلمها 
وبفهم طبيعه مديري

واول ما حسيت انى مستمتعه بالمكان والشغل 
فوجئت انى هبقى سكرتيرة المدير 
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وانى اخر واحده مش مصدقه ومش عايزة اقنع نفسى بكده
رغم ان الكل فاهم انى سكرتيرة 

وطلع المنصب ده جديد فى المؤسسة
وان الشغل زاد فحتاجو حد يساعد وينظم الشغل للمدير 
اللى هو فى الاخر سكرتير

واسبهليت 
وحزنت
بعد التعليم ده كله ابقى سكرتيرة ؟
بعد شهادتى دى اشتغل سكرتيرة ؟

طيب هو كده كويس ولا وحش؟
طيب وهما بقيت السكرتاريه منصبهم وحش؟
ابدا ده الكل بيحترمهم 

طيب هو انا كده افضل من اى موظف ولا انا فى نفس مستواه ؟
هما اهم ولا انا ؟

واستشرت ناس 
قالولى مش مهم منصبك ايه 
المهم انك تثبتى نفسك فى شغلك وتنجحى 

لان ممكن يكون مدير ومش مالى مركزه
وممكن يكون سكرتير لكن كل المؤسسة عارفه ان مافيش حاجه هتمشى غير بعد رايه ومشورته 

حسيت باهمية مكانى 

وفكرت بطريقه جديده 

وبدات ادور ازاى انجح فى شغلى 

وبعد ما كنت بفكر اسيب الشغل
قررت انى اتمسك بيه اكتر واثبت مكانى فى مكتبى
بدون اى خجل 
وبكل ثقه فى نفسى

قلت انا سكرتيرة المدير

قلت انا السكرتيرة الجديدة

وعدى تانى اسبوع على خير  

12 comments:

  1. السلام علكم
    الحمد لله على الاسبوع التانى
    خلى بالك التزم الصبر حتى تتعلم والنجاح عمره ماكان خطوة واحدة ومفيش حد فى الدنيا شغله مش مهم
    كل واحد له دوره والمهم اللى يؤدى دوره كويس
    ربنا يوفقك
    تقبلى مرورى

    ReplyDelete
  2. ممممممم...
    طريقة السرد حلوة..
    وكمان المدونة وتنظيمها..
    والوان الجدران كمان..

    مبروك المدونة ولسة ها اكون فكرة اكبر من اللي جاي :)
    مساءك ورد وسكر :)

    ReplyDelete
  3. مدونة جميلة

    واحمدى ربنا ان بتشتغلي في غيرك مش لاقي اساسا
    ربنا يوفقك


    تحياتي

    ReplyDelete
  4. مدونه رحلة الحياه
    -----------------
    تشكرات تشكرات

    شكلك فاهم يا نصه

    فعلا الصبر مهم جدا
    وخصوصا لما تحس انك عايز تثبت نفسك
    مش ههيحصل بين يوم وليله

    ReplyDelete
  5. اعقل مجنونه
    ----------------
    شكرا يا عثل

    ReplyDelete
  6. Timo
    -----
    منتظرين باقى التقييم

    ربنا يجعل كلامنا خفيف عليكم

    ReplyDelete
  7. Haytham Alsayes
    ----------------
    طيب ده افهمه على انه ايه بالظبط ؟
    قر مش حسد ؟
    ولا حقد مش غيرة؟

    :)

    الحمد لله رب العالمين

    ReplyDelete
  8. متفقة جدا مع كل الكلام اللى اتقال
    فعلا المهم ان الواحد يثبت نفسه وان شاء الله هو ده الخير ليكى
    ربنا يوفقك ان شاء الله وتقدرى تحققكى كل اللى نفسك فيه :)

    ReplyDelete
  9. شكرا يا اخر العنقود
    وطالما اتفقتى معايا فى رايي
    يبقى اتمنى زيارتك دايما ليا
    وبرضه لو ماتفقناش
    اتمنى زيارتك على طول للمدونه
    :)
    تحياتى

    ReplyDelete
  10. السلام عليكم
    جميله فكرة المدونه
    بتعتبريها مذكرات العمل
    فكره طيبه
    وعلى فكره السكرتيره لها دور كبير جدا فى العمل
    تكاد تكون هى المدير التنفيذى وفعلا فيه ناس بيسموها مدير تنفيذى
    يعنى المدير يصدر الاوامر
    والسكرتيره او السكرتير يتابع التنفيذ
    شدى حيلك وورينا همتك ونجاحاتك
    تحياتى

    ReplyDelete
  11. فشكووول
    --------
    يا سلام على الكلام اللى بيشجع الواحد على الحياه ويفتح النفس كده على الشغل
    ان شاء الله هحاول اوريكم الشطاره
    بس ادعيلي
    :)

    ReplyDelete